NEDELJNI IZVEŠTAJ,  1-5. decembar, 2025. 

Dow Jones  S&P 500 Nasdaq Comp. DAX 40  Shangai Comp.
47.954,99 +0,50% 6.870,40 +0,31% 23.578,13 +0,91% 24.028,14 +0,80% 3.902,81 +0,37%
         

Američko tržište akcija beležilo je u prvoj sedmici decembra promenljivo kretanje, ali je uspelo nedelju da završi u plusu u očekivanju novog smanjenja kamata od strane Fed-a. Indeks S&P 500 porastao je u nedelji nevelikih 0,3 odsto, zadržavši se nadomak istorijskog maksimuma. Indeks tehnoloških akcija, Nasdaq, skočio je u sedmici 0,9 odsto, potvrdivši veliki oporavak iz prethodne nedelje.

Septembarska inflacija na liniji smanjenja kamata – Na makro polju dominirali su podaci u vezi sa kretanjima inflacije i tržišta rada. Podaci o septembarskoj inflaciji koji su objavljeni sa kašnjenjem usled prestanka rada vladinih agencija došli su ispod očekivanja i doprineli uverenju ulagača da će centralna banka i treći put spustiti kamate. Na tržištu rada, podaci o otpuštanjima u novembru doneli su znatno blaži trend nego u prethodnom mesecu.

Bazna inflacija i dalje daleko od Fed-ovog targeta od 2%

Izvor: VettaFi

Bazni indeks troškova lične potrošnje (PCE indeks), koji isključuje promenljive cene hrane i energenata, porastao je u septembru 0,2 odsto mesečno odnosno 2,8 odsto godišnje. Mesečna stopa bila je na liniji očekivanja, dok je godišnji rast za 10 baznih poena bio ispod konsenzusa i avgustovske stope od 2,9 odsto.

Fed-ovi zvaničnici najviše koriste bazni PCE indeks kao meru inflatornih kretanja, te je nakon ovog izveštaja ostala relativno visoka verovatnoća od oko 86 procenata da će Fed ove sedmice, treći put zaredom, spustiti kamatu za 25 baznih poena.

Netflix menja poslovni model, akcije tonu – Na korporativnom polju, u centru zbivanja bilo je Netflix-ovo preuzimanje dela biznisa kompanije Warner Bros. Discovery (WBD) za sumu od 72 milijarde dolara, odnosno sa dugom ciljane kompanije 82,7 milijardi dolara.

Medijske kompanije – vreme koje zauzimaju na TV ekranu 

Izvor: Nielsen Media, avg. 2025.

Netflix će preuzeti filmski studio i striming servis ciljane kompanije, HBO Max, koji je na kraju septembra imao 128 miliona pretplatnika globalno. Sam Netflix ovaj podatak je poslednji put objavio na kraju 2024. godine kada je imao preko 300 miliona pretplatnika.

Netflix će preuzimanje platiti oko 60 milijardi dolara u gotovini (ostalo u akcijama), dok je njegov godišnji slobodni novčani tok oko devet milijardi dolara. Ovo veliko finansijsko opterećenje, kao i činjenica da kompanija menja biznis model, koji više neće biti proizvodnja sadržaja isključivo za sopstvenu platformu, već i bioskopski posao koji je dugo odbacivao, nisu naišli na oduševljenje akcionara.

Akcije Netflix-a pale su u petak 2,9 odsto na 100,2 dolara, a oko 17 procenata su u minusu u poslednjih mesec i po dana kada je počelo da se špekuliše da je kompanija zainteresovana za preuzimanje.

Ima li preokreta za evropski auto-sektor? – Na evropskom tržištu, posle dužeg vremena, došle su dobre vesti po auto-sektor. Akcije evropskih proizvođača automobila i rezervnih delova skočile su u sedmici više od pet procenata nakon što je Tramp najavio ublažavanje regulative u pogledu o prosečnoj potrošnji goriva za kompanije, koja regulišu koliko milja vozila moraju da pređu sa galonom goriva. Vlada planira da smanji tzv. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) standard na 34,5 milja po galonu sa trenutnih 50,4 milje po galonu.

Proizvođači automobila navode da su niži standardi koje je predložio Tramp više u skladu sa potražnjom potrošača, tvrdeći da su ih CAFE standardi primorali da investiraju u e-vozila i druge ekološke tehnologije koje potrošači ne žele da plate.

Analitičari smatraju da predložena promena predstavlja veliki podsticaj za evropske proizvođače automobila koji gube trku sa kineskim konkurentima na polju e-vozila. Analitičari BoA su optimistični kada je u pitanju evropski auto-sektor u 2026. s obzirom da bi smanjeni regulatorni pritisak doneo kompanijama veću fleksibilnost. Osim CAFE standarda, u SAD bi zahtevi za niže emisije mogli biti potpuno ukinuti, dok je skoro izvesno da će Evropa pomeriti granicu za motore sa unutrašnjim sagorevanjem sa 2035. barem do 2040. godine.