NEDELJNI IZVEŠTAJ,  2-6. decembar, 2024. 

Dow Jones  S&P 500 Nasdaq Comp. DAX 40  Shangai Comp.
44.642,52 -0,60% 6.090,27 +0,96%
19.859,77 +3,34% 20.384,61 +3,86% 3.404,08 +2,33%
         

Akcije na Njujorškoj berzi nastavile su rast i treću nedelju zaredom, podržane očekivanjima ulagača da će Fed naredne sedmice još jednom spustiti ključnu kamatu. Indeks S&P 500 porastao je dodatnih jedan odsto i zadržao se iznad nivoa od 6.000 poena, dok je indeks tehnoloških akcija, Nasdaq, skočio 3,3 odsto.

Tržište rada iznad očekivanja, nezaposlenost 4,2% – Centralni makro događaj u sedmici bio je novembarski izveštaj sa tržište rada koji je očekivano doneo diskontinuitet u odnosu na prethodni mesec koji su obeležile vremenske nepogode i štrajk Boeing-a. Američka privreda u novembru kreirala je 227 hiljada novih radnih mesta, iznad konsenzusa od 214 hiljada, dok je oktobarski podatak revidiran naviše na 36 hiljada. Stopa nezaposlenosti je očekivano porasla sa 4,1 na 4,2 odsto, pre svega usled pada participacije radne snage. Rast zaposlenosti bio je skoncentrisan u sektorima zdravstvene zaštite (54 hiljade), turizma i ugostiteljstva (53 hiljade) i vlade (33 hiljade), dok je maloprodaja predvodila pad od 28 hiljada radnih mesta. Ovo postepeno slabljenje tržište rada potvrdilo je očekivanja investitora da će Fed na zasedanju 18. decembra ponovo smanjiti kamatne stope. Verovatnoća da će kljujčna kamata biti smanjena za dodatnih 25 baznih poena povećala se na oko 90 procenata dok je pre izveštaja stajala na oko 72 odsto. Fed je od septembra smanjio kamate za 75 baznih poena kada je otpočeo ciklus spuštanja kamata nakon što je potvrđen silazni trend inflacije.

Praznična sezona dobro počela – Početkom sedmice objavljeni su podaci o prodaji na početku praznične sezone koja tradicionalno počinje sa Crnim petkom nakon Dana zahvalnosti. Procenjuje se da je oko 197 miliona ljudi kupovalo u periodu od petka do ponedeljka, navodi američka federacija maloprodaja (NRF), što je skoro 14 miliona više u odnosu na inicijalne projekcije. Ovo udruženje je ponovo ranije datu prognozu da se očekuje rast potrošnje u prazničnoj sezoni od 2,5-3,5 odsto. Prema podacima Mastercard-a, potrošnja na Crni petak bila je za 3,4 odsto veća u odnosu na prošlu godinu, pre svega zahvaljujući online kupovini koja je skočila 14,6 odsto, dok je prodaja u radnjama tek za nijansu bila viša. Kompanija Adobe je objavila da je online prodaja u periodu od petka do ponedeljka porasla 8,2 odsto na 41,1 milijardu dolara, dok je samo Sajber ponedeljak bio rekordni dan ove godine kada je u pitanju online potrošnja sa 13,1 milijardu dolara. I platforma Shopify je potvrdila ove trendove sa rastom prodaje od 24 odsto tokom ovog produženog vikenda.

Lululemon i Ulta Beauty ohrabrili ulagače – Sektor diskrecione potrošnje nosio je rast tržišta prošle sedmice sa 5,9 odsto, dok je ukupan prinos ove grupe akcija od početka godine premašio 30 procenata. Tako je maloprodajni lanac kozmetike, Ulta Beauty, zabeležio rast od devet procenata, nakon što je kompanija objavila kvartalne rezultate iznad očekivanja, te blago podigla poslovne izglede na nivou godine. Uprkos ovom preokretu trenda, Ulta očekuje pad uporedive prodaje tokom praznične sezone niskim jednocifrenim stopama. Bolje rezultate od očekivanja objavio je i kanadski proizvođač opreme za jogu, Lululemon, koji je u petak listom podigao čitav sektor proizvođača sportske opreme. Ova kompanija se i dalje nalazi u krizi kada je američko tržište u pitanju s obzirom da je uporediva prodaja pala dva odsto, dok je na međunarodnom tržištu porasla 25 procenata. Rast ukupne prodaje kompanije u fiskalnoj 2024. godini očekuje se na nivou od devet procenata, što bi posle dužeg perioda bila godina u kojoj ova kompanija nije zabeležila dvocifrenu stopu rasta, ali je uspela da održi rekordne nivoe profitabilnosti.