Novi američki predsednik, Tramp, najavio je da će uvesti carine od 25 odsto na sva vozila uvezena u SAD, što bi moglo dodatno da pogura cene automobila i kamiona koje su rasle godinama.

Carine na uvoz automobila bi mogle otpočeti dan nakon objave šireg spiska carina prema svim zemljama, što je još ranije najavljeno. Te takozvane recipročne carine, predviđene za 2. april, prvobitno su planirane da izjednače američke carine sa nametima koje naplaćuju strane zemlje. No, Tramp je rekao da će carine koje planira da primeni verovatno biti niže od toga.

Glavni američki trgovinski partneri, uključujući Kanadu i Evropsku uniju (EU), odgovorili su na Trampove ranije carine sopstvenim nametima. Tramp ih je u četvrtak upozorio da će, ukoliko usledi sličan postupak, biti nametnute još veće carine od strane SAD.

Skoro polovina prodatih automobila u SAD dolazi iz uvoza 

Izvor: WSJ

Novonajavljene carine za auto sektor pokrivaće automobile i auto delove, saopštili su iz američki administracije. Inicijalno, administracija je razmatrala oslobađanje auto delova od carina. Ali delovi koji su u skladu sa sporazumom SAD-Meksiko-Kanada ostaće bez nameta sve dok Ministarstvo trgovine ne uspostavi proces primene carina na njihov sadržaj koji nije poreklom iz SAD.  

Auto carine od 25 odsto bi bile dodate na postojeće carine, uključujući carinu od 2,5 odsto koju su nametnule SAD, kao i postojeće carine od 25 odsto na lake kamione koje datiraju iz 60-ih godina prošlog veka. Na sve ovo bi trebalo dodati i carine od 25 odsto na robu iz Kanade i Meksika koje je Tramp uveo jer smatra da te zemlje ne čine dovoljno da osujete nelegalnu trgovinu drogom.

Prema podacima firme S&P Global Mobility, oko polovine novih putničkih vozila prodatih u SAD prošle godine je proizvedeno van zemlje. Od oko 16 miliona prodatih vozila, oko 2,5 miliona dolazi iz Meksika, 1,4 miliona iz Južne Koreje, 1,3 miliona iz Japana, 1,1 milion iz Kanade i oko 0,9 milona iz EU. 

Pojedini analitičari očekuju da će carine doneti proizvođačima dodatni trošak od 100 milijardi dolara (oko 6.250 dolara po jednom autu) odnosno činile bi oko 14 procenata godišnjih prihoda u sektoru. 

Sektor evropskih proizvođača automobila zabeležio je pad vrednosti preko sedam procenata prošle sedmice, dok su američki proizvođači GM i Ford u istom periodu izgubili na vrednosti 6,3 odnosno 2,8 odsto, respektivno. 

Izvor: WSJ, Momentum