Proizvođač iPhone-a, Apple, objavio je najveći kvartalni rast prihoda u skoro poslednje četiri godine, ali i dalje bez većeg doprinosa primene veštačke inteligencije (AI).
Prihod kompanije u periodu april-jun skočio je 9,6 odsto na 94,0 milijarde dolara i bio je iznad konsenzusa od 89,5 milijardi dolara. Iz uprave kompanije su tek deseti deo ovog rasta pripisali kupovinama koje su usledile u očekivanju viših carina.
Usluge i dalje najbrže rastući biznis kompanije (godišnje stope rasta)
Problematično kinesko tržište zabeležilo je rast od četiri odsto na 15,4 milijarde dolara, nakon dva kvartala pada od 11 i dva odsto, usled povećane diskontne prodaje. Prihod na američkom i evropskom tržištu je rastao stopama većim od devet odsto, dok je Japan porastao 13,4 odsto, a azijsko-pacifički region 20,1 odsto.
Prodaja i-Phone-a skočila je 13,5 odsto na 44,6 milijardi dolara i bila je iznad konsenzusa od 40,2 milijarde dolara. Iz kompanije su naveli da je iPhone 16 značajno popularniji u odnosu na svog prethodnika u istom periodu. Prodaja poslednjeg modela bila je veća „dvocifrenim stopama“ u odnosu na svog prethodnika, a iz uprave su naveli da su prodaju posebno pospešili postojeći korisnici koji su prešli na noviji model.
Prodaja Mac-a skočila je 14,8 odsto na 8,1 milijardu dolara (konsenzus 7,3 milijarde dolara), čemu je prethodilo lansiranje najprodavanijeg laptopa MacBook Air. S druge strane, prodaja iPad-a je pala 8,1 odsto na 6,6 milijardi dolara (konsenzus 7,2 milijarde dolara), uprkos lansiranju jeftinijeg modela u martu. Loš učinak su imali i ostali proizvodi (slušalice, zvučnici…) čiji prihod je pao 8,6 odsto na 7,4 milijarde dolara (konsenzus 7,8 milijardi dolara).
Najbrže rastući biznis kompanije, usluge, porastao je 13,3 odsto na 27,4 milijarde dolara (26,8 milijardi dolara). Iz uprave su naglasili rast iCloud pretplate i rast prihoda od AppStore-a „dvocifrenim stopama“. Više od polovine prihoda u ovom lukrativnom segmentu je pod pritiskom regulatora (naplata usluga u AppStore-u i naplata troška Google-u za poziciju podrazumevanog pretraživača).
Kada je profitabilnost u pitanju, bruto margina od 46,5 odsto bila je iznad konsenzusa od 45,9 odsto, dok je dobit po akciji (EPS) od 1,57 dolara bila očekivanih 1,43 dolara.
Iz kompanije tradicionalno ne daju prognozu poslovanja za tekući period, ali očekuju rast prihoda srednjom do višom jednocifrenom stopom i rast prihoda iz segmenta usluga od oko 13 odsto. Bruto margina se očekuje u rasponu 46-47 odsto, računajući negativne efekte povišenih carina. Taj trošak bi mogao sa 0,9 milijardi dolara u proteklom kvartalu da naraste na 1,1 milijardu dolara u aktuelnom tromesečju.
Govoreći o uticaju AI, iz uprave kompanije su naglasili rast ulaganja na ovom polju (preuzeto sedam kompanija), navodeći da je Apple i dalje „otvoren za preuzimanja kako bi ubrzao rast“. Na junskoj konferenciji, na kojoj su predstavljeni novi softveri kompanije za njene proizvode, investitori su ostali razočarani skromnim najavama na AI polju.
Akcije Apple-a skočile su po objavi rezultata oko dva odsto, da bi rasprodaja tržišta u petak gurnula ove hartije u minus 2,5 odsto na 202,4 dolara.
Izvor: CNBC, Apple, Momentum