Proizvođač iPhone-a, Apple, objavio je kvartalne rezultate iznad očekivanja, ali su usporavanje rasta segmenta usluga i očekivani troškovi kompanije usled američkih carina sputali optimizam investitora. 

Prihod kompanije u periodu januar-mart porastao je 5,1 odsto na 95,4 milijarde dolara i bio je iznad konsenzusa od 94,66 milijardi dolara. 

Prodaja na značajnom kineskom tržištu nije porasla ni sedmo tromesečje zaredom i dostigla je 16,0 milijardi dolara, što je 2,3 odsto slabije u odnosu na lani. Iz uprave kompanije su naveli da se beleži uzlazni trend na kvartalnoj bazi i da bi ovaj rezultat bio neutralan mimo kursnih razlika. Prodaja na američkom tržištu postigla je najvišu stopu još od postpandemijskog perioda, 8,2 odsto, a iz uprave nisu mogli da potvrde da je u pitanju povećana kupovina u očekivanju carina. 

Posmatrano po segmentima, prodaja iPhone-a, nakon pada u prošlom kvartalu, porasla je dva odsto na 46,8 milijardi dolara i bila je iznad konsenzusa od 45,84 milijardi dolara. 

Usluge su ostale najbrže rastući biznis kompanije

Segment usluga ostvario je rast prihoda od 11,6 odsto na 26,6 milijardi dolara, što je bilo neznatno ispod očekivanja i najslabija stopa rasta u poslednjih pet kvartala. Lukrativni deo ovog biznisa, App Store, dan ranije se ponovo našao pod udarom federalnog suda koji je naložio kompaniji da primeni njegove odluke iz višegodišnjeg spora sa Epic-om koji je rezultirao pobedom Apple-a, ali i zahtevom suda da kompanija omogući developerima alternativne načine naplate usluge. Sud je utvrdio da Apple nije poštovao ovu odluku i da je postavljao finansijske prepreke kako bi se kupci odvratili od kupovina van App Store-a. 

Zahvaljujući inoviranju proizvodne linije prihodi od prodaje Mac računara i iPad-a zabeležili su stope rasta od sedam i 15 procenata, respektivno, nadmašivši očekivanja tržišta. Prodaja ostalih proizvoda (slušalice, zvučnici…) dostigla je 7,5 milijardi dolara i ponovo je bila ispod konsenzusa. 

Kada je profitabilnost u pitanju, prilagođena dobit po akciji (EPS) porasla je 7,8 odsto na 1,65 dolara i bila je iznad konsenzusa od 1,63 dolara. Neto dobit je iznosila 24,8 milijarde dolara, što je rast od 4,8 odsto u odnosu na prošlu godinu. Bruto margina u kvartalu dostigla je 47,1 odsto i bila je u skladu sa konsenzusom. 

Centralni fokus investitora bio je na carinama, a iz uprave su naveli da je martovski kvartal trpeo „limitiran uticaj“ usled mogućnosti kompanije da optimizuje lanac snabdevanja. 

Kompanija u tekućem kvartalu očekuje rast „niskim do srednjim jednocifrenim stopama“, dok se bruto margina očekuje oko nivoa od 46 odsto, uzimajući u obzir efekte carina. Ovaj trošak od dosadašnjih mera Trampove administracije, pod uslovom da se ništa ne promeni, uprava vidi u tekućem kvartalu na nivou od 900 miliona dolara. 

Govoreći o prevazilaženju aktuelne situacije, uprava kompanije je saopštila da već polovina iPhone-a na američkom tržištu dolazi iz Indije, a većina drugih proizvoda iz Vijetnama gde su komparativno niže carine. Iz kompanije su poručili da je „veoma teško“ predvideti šta će se dešavati sa carinama posle juna. 

Na polju veštačke inteligencije (AI) kompanija je oprezno uvela AI funkcije kao što su alati za pisanje i redigovanje slika, dok su ponovo u budućnost gurnuta očekivanja za lansiranje AI četbota Siri, jer je prema navodima uprave „potrebno još vremena da se naprave funkcije kako bi zadovoljile kompanijske visoke standarde kvaliteta“. 

Kompanija je odobrila kupovinu sopstvenih akcija do 100 milijardi dolara, 10 milijardi manje u odnosu na isti kvartal prošle godine. Dividenda akcionarima je povećana za četiri odsto na 0,26 dolara (prinos 0,5 odsto). 

Akcije Apple-a koje su od početka godine u minusu oko 15 procenata, zabeležile su pad u post-trgovanju od četiri odsto na 204,6 dolara. 

Izvor: CNBC, Apple, Momentum