Evropska komisija (EK) je obavestila proizvođače automobila u sredu da će primeniti dodatne carine do 38,1 odsto na uvoz e-vozila iz Kine od narednog meseca, što bi moglo izazvati mogući odgovor Kine.
Manje od mesec dana nakon što je američka administracija povećala carine za kineska e-vozila na 100 odsto, Brisel je saopštio da će postaviti carine od 17,4 odsto za BYD, 20 odsto za Geely i 38,1 odsto za SAIC, pozivajući se na prekomerne subvencije kineske države.
Kinesko ministarstvo trgovine saopštilo je da će pažljivo pratiti razvoj događaja i odlučno preduzeti sve neophodne mere kako bi zaštitilo legitimna prava kineskih kompanija.
Privremene carine EU trebalo bi da se primene do 4. jula, a istraga o subvencijama će se nastaviti do 2. novembra, kada bi se mogle primeniti konačne carine, obično na rok od pet godina.
EK je saopštila da će primeniti stope od 21 odsto za kompanije koje su sarađivale u istrazi i 38,1 odsto za one za koje je rekla da nisu.
Nove tarife biće dodate postojećoj carini EU od 10 procenata. Proizvođači sa Zapada poput Tesle i BMW-a koji izvoze automobile iz Kine u Evropu smatrani su kooperativnim kompanijama.
Indikativne tarife su iznad očekivanja analitičara koji su predviđali da će ovi ranije najavljeni nameti biti u rasponu od 10 do 25 odsto.
Ova akcija EK dolazi u momentum kada su evropski proizvođači automobila izloženi prilivu jeftinijih e-vozila od kineskih rivala.
Kina je kritikovala EU zbog istrage o subvencijama, pozvala na saradnju i lobirala kod pojedinih zemalja EU, ali nije potpuno razjasnila kako će odgovoriti na ove mere.
Izvor: Reuters, Momentum