Američki proizvođač sportske opreme, NIKE, objavio je mešovite rezultate poslovanja u prvoj objavi nakon najavljene smene uprave koja je došla posle nekoliko kvartala slabog poslovnog trenda.

Pored objave rezultata, kompanija je odložila dugo očekivani Dan investitora koji je bio zakazan za 19. novembar. Takođe, povukla je ranije datu prognozu poslovanja za fiskalnu 2025. godinu.

Umesto toga kompanija će objavljivati samo kvartalne prognoze, što bi trebalo da pomogne novom direktoru Hilu u njegovom formulisanju strategije kako da repozicionira kompaniju za 2026. godinu. NIKE je u junu najavio pad prihoda srednjom jednocifrenom stopom u fiskalnoj 2025. godini, sa očekivanim oporavkom poslovanja u drugoj polovini godine.

Oporavak profitabilnosti i dalje u senci slabljenja prodaje

Izvor: NIKE

U prvom fiskalnom kvartalu koji je završen u avgustu NIKE je zabeležio pad prihoda od 10 odsto na 11,59 milijardi dolara, što je bilo neznatno ispod očekivanih 11,65 milijardi dolara.

Posmatrano po regionima, zabeležen je pad na svim tržištima, a zanimljivo je da je Kina sa padom od četiri odsto donela najbolji učinak. Severnoameričko tržište je palo 11 odsto, a EMEA region 13 procenata.

Gledano po kanalima, direktna prodaja je pala 13 odsto na 4,7 milijardi dolara, dok je veleprodaja oslabila osam odsto na 6,4 milijarde dolara.

Neto dobit je smanjena 28 odsto na 1,1 milijardu dolara odnosno prilagođena dobit po akciji (EPS) je oslabila 26 odsto na 0,70 dolara, ali je bila iznad konsenzusa od 0,52 dolara.

Bruto margina u kvartalu oporavila se 1,2 procentna poena na 45,4 odsto, zahvaljujući u prvom redu nižoj ceni koštanja proizvoda i manjim troškovima skladištenja i logistike. Takođe, doprinos većoj profitabilnosti je dao veliki obim rasprodaja iz prošle godine.

Uprava kompanije u tekućem fiskalnom kvartalu očekuje nastavak slabijeg poslovanja uz pad prihoda od 8-10 odsto usled „umerenog“ trenda direktne prodaje.

Investitori od nove uprave očekuju najpre uspostavljanje boljih odnosa sa veleprodavcima i inoviranje proizvodnog programa što su bile najslabije tačke kompanije u proteklih godinu, dve dana. Preokret poslovanja bi mogao da otpočne sa trkačkim programom koji je već zabeležio rast u prvom tromesečju dok su narudžbine za sezonu proleće 2025. dostigle dvocifrenu stopu rasta. Kompanija je najavila jesenju marketinšku kampanju u ovom segmentu kao i lansiranje novih modela po ceni nižoj od 100 dolara.

Analitičari ističu da će za veći preokret poslovanja biti potrebno više vremena, i da je konkurencija u vidu brendova On i Hoka već solidno zauzela pozicije.  Generalno lošiji potrošački sentiment i konkurencija mnogo jača nego u vreme njegovog prvog mandata biće najveći izazovi novom direktoru kompanije.

Akcije NIKE-a pale su u danu nakon objave rezultata 6,8 odsto na 83,1 dolar, dok su od početka godine u minusu oko 23 odsto.

Izvor: FN, NIKE, Momentum