Najveći svetski proizvođač sportske opreme, NIKE, zabeležio je snažan skok akcija nakon objave skromnih kvartalnih rezultata, ali i nagoveštaja uprave da bi mogao da usledi strateški preokret koji će kompaniju vratiti na staze stare slave.
NIKE je u periodu mart-maj zabeležio pad prodaje od 12 odsto na 11,1 milijardu dolara što je bilo bolje od očekivanih 10,72 milijarde dolara.
Neto profit kompanije iznosio je svega 211 miliona dolara u odnosu na 1,5 milijardi dolara godinu dana ranije, odnosno dobit po akciji (EPS) je iznosila tek 0,14 dolara, ali ipak neznatno više od očekivanja. Bruto margina pala je 4,4 procentna poena na 40,3 odsto, dok je u čitavoj fiskalnoj godini iznosila 42,7 odsto. Najveći deo pada profitabilnosti došao je usled pokušaja kompanije da diskontnom prodajom smanji zalihe, ali i od nastojanja da ponovo uspostavi saradnju sa veleprodajnim partnerima koji predstavljaju manje profitabilan kanal prodaje.
NIKE – Nastavljen oštar pad prodaje i profitabilnosti
Direktna prodaja pala je u kvartalu 14 odsto, pre svega usled pada online prodaje za 26 odsto, dok je prodaja u radnjama zabeležila rast od dva odsto. Veleprodajni kanal zabeležio je devet odsto slabiju realizaciju.
Posmatrano po tržištima, zabeležen je pad u svim regionima, ali je severnoameričko tržište donelo nešto bolje rezultate od očekivanja. Prodaja na ovom najznačajnijem tržištu pala je 11 odsto na 4,70 milijardi dolara, iznad konsenzusa od 4,42 milijarde dolara. Prodaja u Kini pala je za petinu na 1,5 milijardi dolara i bila je neznatno lošija od konsenzusa. Uprava kompanije je priznala da će oporavak na ovom tržištu biti sporiji „usled njegovih jedinstvenih karakteristika“, kao i zbog činjenice da je sada mnogo veća konkurencija i zahteva više vremena za čišćenje zaliha.
U prvom fiskalnom kvartalu 2026. godine (jun-avgust) uprava kompanije očekuje pad prodaje srednjim jednocifrenim stopama, što je nešto bolje od očekivanja tržišta (pad od sedam odsto). Očekuje se pad bruto margine od 3,50-4,25 procentnih poena, uključujući i efekat aktuelnih carina od jednog procentnog poena.
Uprava kompanije očekuje trošak u fiskalnoj godini na ime carina od oko jedne milijarde dolara, ali koji će „u potpunosti neutralisati“ tokom vremena kada optimizuje lance snabdevanja i sprovede povećanja cena. NIKE trenutno oko 16 odsto robe dobija iz Kine i očekuje da ovaj udeo padne na visoke jednocifrene stope do kraja tekuće fiskalne godine. Finansijski uticaj carina na bruto marginu posle sprovedenih svih mera mogao bi da iznosi 0,75 procentnih poena u fiskalnoj godini, uz veći pritisak u njenoj prvoj polovini.
Akcije NIKE-a u danu pred objavu rezultata skočile su 2,8 odsto i dodatnih skoro deset procenata po objavi na 68,7 dolara. Uprkos ovom oporavku nalaze se u minusu od početka godine od oko devet procenata.
Izvor: CNBC, NIKE, Momentum