Američki potrošači u martu zauzeli su prilično pesimističan pogled kada je u pitanju ova najveća svetska privreda. 

Potrošački sentiment Univerziteta Mičigen (UoM) pao je na 57 poena, što je ispod preliminarnog čitanja ranije tokom meseca od 57,9 poena i njegov najniži nivo od kraja 2022. godine.  U februaru potrošački sentiment je bio na nivou od 64,7 poena. 

Potrošački sentiment UoM najniži od 2009. godine 

Izvor: WSJ

Loš osećaj potrošača ne preslikava se uvek u loše vesti za privredu. Potrošačke i biznis ankete su ono što ekonomisti smatraju „mekim“ podacima koji mogu biti rano upozorenje za situaciju koja se još uvek ne vidi u drugim ekonomskim podacima. 

Ono što najviše utiče na trenutnu zabrinutost potrošača su neizvesnost u vezi sa trgovinskom politikom američke administracije, otpuštanja u vladi, suzbijanje imigracije i smanjenje potrošnje.

Glavni izveštaji o privrednim kretanjima, uključujući izveštaje o maloprodaji, industrijskoj proizvodnji i tržištu rada, pokazuju da iako je privreda usporila, ona ne pada. Međutim, ovim podacima je potrebno vreme da se uhvate u koštac sa realnošću na terenu. S druge strane, pogoršan sentiment nije uvek dovoljan da ugrozi ukupnu privredu, delimično stoga što ljudi ne menjaju uvek svoje ponašanje na osnovu toga kako se osećaju.

Potrošački sentiment je, na primer, naglo pao od sredine 2021. do sredine 2022. kako je inflacija skočila. Ipak, dok su se Amerikanci osećali loše zbog privrede, nastavili su da troše. Istina, ovo ponašanje je bilo podržano obilnom ušteđevinom povećanom vladinim fiskalnim podsticajima tokom pandemije. 

Nasuprot ovome, kada je sentiment naglo pao tokom godine koja je dovela do finansijske krize 2008-09. godine, stegnuti potrošači su obuzdavali potrošnju.

Veliki uticaj na sentiment potrošača ima stanje na tržištu rada odnosno sigurnost koju osećaju kada je u pitanje zadržavanje radnog mesta. Kada su u pitanju ova očekivanja, dve trećine ispitanika očekuje veću nezaposlenost sledeće godine, što je najviši podatak od 2009. godine. U februaru je tek oko polovine ispitanika očekivala veću nezaposlenost u narednom periodu. 

Ispitanici očekuju da cene u narednih godinu dana porastu pet procenata, u odnosu na očekivanu inflaciju krajem prošle godine od 2,8 odsto. Potrošači takođe očekuje dugoročno ubrzanje rasta inflacije. 

Izvor: WSJ, Momentum