Američki proizvođač e-vozila, Tesla, objavio je kvartalne rezultate ispod očekivanja, usled slabijeg učinka auto-segmenta koji nije mogao da nadomesti rastući energetski biznis.
Tesla se mesecima suočava sa oštrim padom atraktivnosti brenda, a analitičari izražavaju skepsu da bi najavljeni smanjeni angažman Maska u američkoj administraciji mogao da neutrališe aktuelni pad imidža. Politički nastup prvog čoveka kompanije otuđili su je od dela potrošača koji se identifikovao sa njenom misijom u sprečavanju klimatskih promena.
Pojedini analitičari sugerišu da bi ovo slabljenje popularnosti Tesle usled desničarenja Maska moglo biti nadoknađeno eventualnim većim usvajanjem e-vozila u konzervativnijim državama, ali je nesumnjivo da su za novu fazu rasta neophodni šira atraktivnost kod potrošača i veća pristupačnost modela. Kompanija je ponovo potvrdila planove za lansiranje jeftinijeg modela početkom 2025. godine, ali je upozorila da bi početak proizvodnje mogao biti sporiji nego što se očekivalo.
Teslini kvartalni prihodi (u mlrd USD)

Izvor: CNBC
Tesla je u prvom tromesečju zabeležio pad prihoda od 9,2 odsto na 19,3 milijarde dolara, što je bilo ispod konsenzusa od 21,1 milijardu dolara. Prihod iz auto-segmenta pao je za petinu na 14,0 milijardi dolara, što je iz kompanije protumačeno odloženim početkom prodaje inoviranog modela Y SUV, nižim prosečnim prodajnim cenama i većim podsticajima u prodaji.
Prihod u segmentu energetike i skladištenja skočio je 67 odsto na 2,7 milijardi dolara, a kompanija ovde vidi veliki potencijal usled ekspanzije infrastrukture za sisteme zasnovane na veštačkoj inteligenciji (AI).
Neto profit se stropoštao 71 odsto na 409 miliona dolara, dok je prilagođena dobit po akciji (EPS) od 0,27 dolara bila ispod konsenzusa od 0,39 dolara. Operativna margina pala je na 2,1 odsto u odnosu na 5,5 odsto prošle godine, a ovaj rezultat uprava je delimično opravdala većim troškovima na AI projekte.
Kada su u pitanju ovogodišnji ciljevi, Tesla je saopštio da će u julu prilikom objave poslovnih rezultata za drugo tromesečje revidirati prognozu prodaje za tekuću godinu. U prva tri meseca kompanija je isporučila 13 odsto manje vozila, nakon što je prošle godine registrovala prvi pad godišnjih isporuka otkada je izašla na berzu.
Tesla se bori da održi korak sa ekonomičnijom kineskom konkurencijom i zaostaje na tržištu robo-taksija, kojim trenutno u SAD dominira Alphabet-ov Waymo. Kompanija je izvestila da je na dobrom putu ka „pilot lansiranju“ u Ostinu do juna, te da će ove godine početi i sa proizvodnjom humanoidnih robota na pilot proizvodnoj liniji u Kaliforniji.
Kada je u pitanju uticaj trgovinskih politika, Mask je rekao da će „ove godine verovatno biti nekih neočekivanih udaraca“, premda se lično zalaže za niže carine. Iako bi kompanija mogla biti manje pogođena globalnim carinama nego klasični proizvođači, negativan uticaj bi mogao da pretrpi rastući energetski biznis kompanije koji koristi baterijske ćelije iz Kine.
U saopštenju je kompanija upozorila da „neizvesnost na auto i energetskom tržištu nastavlja da raste, jer rapidne promene na polju trgovinskih politika negativno utiču na globalni lanac snabdevanja i strukturu troškova“. Kompanija je saopštila da bi ovo „dinamično“ i „promenljivo političko raspoloženje“ moglo imati značajan kratkoročni uticaj na potražnju za njenim proizvodima.
Akcije Tesle sredinom trgovačkog dana beleže rast od sedam odsto na 254,5 dolara, dok su od početka godine u minusu oko 37 odsto.
Izvor: Reuters, CNBC, Momentum