Američki proizvođač e-vozila, Tesla, objavio je kvartalne rezultate poslovanja ispod očekivanja i najavio usporavanje prodaje u tekućoj godini, što je razočaralo ulagače i dovelo do oštrog pada cene akcija.
Tesla je najavio da bi stopa rasta ove godine mogla biti „značajno niža“ nakon što je prošle godine kompanija sprovodila strategiju smanjivanja cena kako bi podstakla prodaju.
Prihod kompanije u periodu oktobar-decembar porastao je 3,5 odsto na 25,17 milijardi dolara, što je bilo ispod konsenzusa od 25,9 milijardi dolara.
Kompanija je početkom januara objavila da je u 2023. godini isporučila 1,8 miliona vozila, što predstavlja stopu rasta od 38 odsto, ispod višegodišnjeg cilja kompanije od 50 odsto. Za razliku od ranije prakse, Tesla ovaj put nije dao konkretan plan za tekuću godinu, a analitičari očekuju da bi u 2024. stopa rasta isporuka mogla da uspori na 20 procenata.
Veća prodaja Tesle donela niže profitne margine
Mask je izjavio da je ovo usporavanje privremno i da će već u drugoj polovini naredne godine kompanija početi da proizvodi jeftinije vozilo nove generacije, najpre u Ostinu, potom i u Meksiku. Do tada nije realno očekivati ubrzani rast prodaje s obzirom da će novi model e-kamioneta, Cybertruck, za koji kompanija nije dala godišnju prognozu prodaje, sporije doprinositi ukupnim isporukama „s obzirom na kompleksnost proizvodnog procesa“.
Pospešivanje prošlogodišnje prodaje nižim cenama odrazilo se na profitabilnost kompanije. Bruto margina u auto segmentu, mimo regulatornih kredita, blago je poboljšana u četvrtom tromesečju na 17,1 odsto, iznad konsenzusa od 16,7 odsto (17,6 odsto sa državnim podsticajima). Kompanija pad profitabilnosti pripisuje, osim nižim cenama, većoj potrošnji na istraživanje i razvoj i drugim troškovima, uključujući lansiranje novog modela Cybertruck u novembru.
Prilagođena dobit po akciji (EPS) u četvrtom tromesečju iznosila je 0,71 dolara i bila je niža od očekivanih 0,73 dolara.
Mask je u obraćanju investitorima posebnu pažnju posvetio kineskim proizvođačima koje je opisao kao „najkonkuretnije proizvođače automobila na svetu“. On je ocenio da će kineske kompanije „uništiti većinu drugih globalnih proizvođača ukoliko se ne uspostave carine ili druge trgovinske barijere“.
Kada je reč o vlasničkoj kontroli, Mask je ponovio da je 25 odsto glasova prag koji želi kako bi unutar kompanije razvijao proizvode na bazi veštačke inteligencije i robotike, te da bi prihvatio novu klasu akcija sa većim pravom glasa kako bi se izbeglo veće dilutiranje akcionara.
Kada je robotika u pitanju, kompanija razvija humanoidnog robota Optimus koji je treniran na bazi veštačke inteligencije da obavlja dopunske poslove. Prema navodima Maska, kompanija ima „dobre izglede“ da počne da isporučuje robote u 2025. godini.
Teslin biznis za skladištenje viška električne energije nastavio je da raste prošle godine, a Mask predviđa da će „ovaj segment poslovanja rasti brže nego prodaja automobila“. Tesla je lani više nego duplirao kapacitete skladišta baterija, dok je profit učetvorostručen.
Akcije Tesle pale su nakon objave rezultata za 12,1 odsto na 182,6 dolara, čime je minus od početka godine produbljen na 26 procenata.
Izvor: Bloomberg, Tesla, Momentum