Proizvođač automobila Stellantis pridružio se u ponedeljak većem rivalu Volkswagen-u (VW) i ostalima igračima u branši, upozorivši na slabiju potražnju na tržištu i rastuće troškove, što je dovelo do novog talasa rasprodaje akcija u sektoru.
Proizvođači automobila se suočavaju sa slabom potražnjom u Kini i SAD, ali i potencijalnim trgovinskim ratom između Pekinga i EU dok se ovaj ekonomski i politički blok priprema da finalizira uvozne tarife na kineska e-vozila zbog navodnih subvencija.
Britanski proizvođač luksuznih automobila Aston Martin takođe je danas objavio upozorenje o očekivanom slabijem godišnjem profitu, delimično okrivljujući pad potražnje u Kini, kao što su Mercedes-Benz i BMW učinili ranije ovog meseca.
VW je u petak objavio da sada očekuje operativnu marginu u tekućoj godini na nivou od 5,6 odsto u odnosu na projekciju od 7,0 odsto u julu, kada je načinjena revizija usled zatvaranja Audijevog postrojenja u Belgiji.
Neto novčani tok u auto-diviziji kompanija očekuje na nivou od oko dve milijarde dolara u odnosu na 4,5 milijardi dolara ranije, pre svega usled M&A aktivnosti, uključujući i partnerstvo sa Rivianom.
Nemačka auto-industrija je u velikoj meri oslonjena na Kinu gde ostvaruju oko trećine prodaje i pogođena je tamošnjom slabijom privredom i sve većom konkurencijom domaćih proizvođača pre svega na tržištu e-vozila.
S druge strane, i na nacionalnom tržištu situacija nije mnogo bolja. Prodaja novih automobila u EU pala je u avgustu za 18,3 odsto na najniži nivou u poslednje tri godine uz dvocifrene gubitke na glavnim tržištima u Nemačkoj, Francuskoj i Italiji i uz veliki pad prodaje e-vozila.
Veliki problemi Stellantis-a potiču sa severnoameričkog tržišta. Skupi Jeep modeli i kamioneti čini su gro profita kompanije otkako je ovaj holding nastao spajanjem grupacija FCA i PSA 2021. godine. Međutim, visoke zalihe i slaba prodaja nakon što je kompanija pogrešno procenila izglede na ovom tržištu doveli su do pada proizvodnje i velikih popusta na ove modele širom Amerike.
Kao posledica toga, Stellantis je smanjio očekivanja u pogledu prilagođene profitne margine na 5,5-7,0 odsto sa ranije očekivanih dvocifrenih stopa i upozorio na negativan novčani tok između 5 i 10 milijardi evra.
Evropski auto sektor izgubio je danas na vrednosti skoro četiri procenta, dok je od početka godine u minusu oko devet odsto. Stellantis je danas izgubio na vrednosti oko 14 procenata, dok je VW u minusu oko dva odsto.
Izvor: Reuters, Momentum