Posle nekoliko godina apsolutne dominacije akcija rasta, odlazeća godina na veliku scenu vratila je akcije vrednosti koje su, poput kompanija iz naftnog sektora, dugo vremena smatrane „mrtvom imovinom“.
Ovaj jaz u korist akcija vrednosti dodatno je produbljen nakon objava kvartalnih rezultata velikih tehnoloških kompanija koje su, osim Apple-a, listom produbile ovogodišnji oštar silazni trend.
Najveći pad pretrpela je Meta koja je na objavu rezultata pala 25 odsto nakon što je kompanija potvrdila fokus na nastavak masivnih ulaganja u inovativni segment poslovanja, metaverzum, koji nosi velike gubitke. Meta je drugi kvartal zaredom zabeležila pad prihoda, pre svega usled usporavanja tržišta digitalnog oglašavanja ali i pojačane konkurencije, dok je u šestogodišnjem periodu pre pandemije ostvarivala prosečnu stopu rasta od 44 odsto.
I Alphabet, koji sa Metom čini polovinu američkog tržišta digitalnog oglašavanja, zabeležio je najlošiji kvartal u istoriji sa stopom rasta od šest odsto, što je značajno niže u odnosu na prethodne kvartale i prosečnu godišnju stopu rasta pre pandemije od 20 odsto. Kao i Meta, Alphabet trpi pojačani pritisak usled slabije aktivnosti oglaišvača, ali i udara konkurencije koja sve više nagriza digitalni duopol spomenutih kompanija.
Amazon, jedna od kompanija koja je snažno zagrizla i tržište reklamiranja, takođe je oštro pala posle objave kvartalnih rezultata, pre svega usled skromne prognoze za tekuće, praznično tromesečje. Kompanija je nastavila da beleži gubitke u glavnom poslovnom području, online prodaji, dok je segment cloud-a koji drži bilanse kompanije u plusu usporio na 27 odsto sa 33 procenta u prošlom kvartalu.
Iako je Microsoft nastavio usporavanje u periodu jul-septembar, ostvarene stope rasta ne odudaraju previše od predpandemijskog perioda. Ovogodišnji rast kompanije, slično kao i drugih američkih pandana koji imaju veliko međunarodno poslovanje, usporen je negativnim kursnim razlikama, dok je investitore više od toga razočarala najava za tekući kvartal, koja je ispod očekivanja, pre svega pod uticajem nastavka slabljenja PC tržišta koje je buknulo tokom pandemije.
Apple je jedini uspeo da izbegne sudbinu velikih tehnoloških kompanija nakon objave kvartalnih rezultata, premda je najavio slabiji rast u prazničnom tromesečju. Kompanija je u kvartalu zabeležila solidan rast od osam odsto, što je iznad učinka iz predpandemijskog perioda i govori najviše o snazi ovog brenda koga nisu nagrizli ni sve jači recesioni pritisci već tek nedavne pandemijske mere u Kini koje su ugrozile proizvodnju.
Ovi trendovi teško mogu dovesti do zaključka da velike tehnološke kompanije polako ispadaju iz igre, s obzirom da je bilo neminovno da u jednom momentu plate cenu brzog rasta iz vremena pandemije. S druge strane, budući uspeh nije zagarantovan, a kao i u prošlosti zavisiće od njihove inovativnosti i uspeha u održavanju liderske pozicije u lukrativnim segmentima poslovanja.
Izvor: Momentum