piše: Nenad Gujaničić
30. jun, 2022.
U širem smislu reči, mitovi su društveni obrasci kojima se preuveličava priča o nekom o događaju ili se pojedinim ličnostima pripisuju natprirodne moći. Jasno, većina ovih verovanja nema naučno utemeljenje, a često nosi veoma tanku zdravorazumsku logiku.
Mitovi se obično bave slavnim ličnostima ili junacima iz prošlosti, a nedavno smo bili svedoci davanja mitoloških svojstava verovatno najvećem sportisti današnjice – Kristijanu Ronaldu. Njegov nekonvencijalni gest na konferenciji za štampu kada se grubo poigrao sa jednim od najvećih brendova današnjice, Koka-kolom, medijski je propraćen kao snažan udar na ovu korporaciju kojim joj je zbrisao četiri milijarde dolara vrednosti. Mit da je jedan sportista, ma koliko veliki bio, jednim potezom u nekoliko sekundi oduvao iz nečijih džepova četiri milijarde dolara oduševljeno je prenošena od biznis portala do sportskih foruma.
Kao u svakom mitu, i u ovom postoji zrnce istine. Koka-kola je zaista tog dana u jednom momentu izgubila na vrednosti oko četiri milijarde dok je dan završila sa tržišnom kapitalizacijom (vrednošću) nižom za 2,6 milijarde dolara. Međutim, relativno posmatrano, ovo je bio jedan od uobičajenih dana u berzanskom životu svake korporacije kada se desi cenovna promena u rasponu plus/minus jedan odsto (u konkretnom slučaju pad od 1,1 odsto). Ali ono što je još važnije, ovaj minus u trgovanju nastao je pre sada već čuvene konferencije za štampu i bio je posledica činjenice da je prethodnog trgovačkog dana podvučena crta za isplatu kvartalne dividende. Svi akcionari koji su imali akcije u petak učestovali su u podeli tromesečne dividende od 1,8 milijardi dolara te je svakom iole upućenijem investitoru bilo jasno da će narednog trgovačkog dana (kada je igrom slučaja bila spomenuta konferencija) cena biti niža jer budući kupci učestvuju u podeli nove dividende tek za tri meseca.
I sama poruka da je voda zdravija od koka-kole, koju je Ronaldo slavodobitno želeo da prenese putem konferencije za štampu, teško bi se mogla opisati pobedom ovog sportiste, ne samo zbog činjenice da je nekada promovisao (reklamirao) ovaj brend, ali i pojedine lance brze hrane. U svom portfelju Koka-kola odavno ima brojne druge napitke poput kafe, čajeva, vode, sokova što je bio odgovor uprave na silazni trend u potrošnji gaziranih napitaka u razvijenim zemljama. Ove strateške odluke kojima korporacije traže uvek najbolja rešenja za njihove vlasnike u pogledu ostvarenja profita najbolji su garant investitorima za dugoročnu stabilnost njihovog ulaganja. Kratkoročno posmatrano, investitori se mnogo više plaše drugih stvari negoli nastupa javnih ličnosti, ma koliko poznate i uticajne bile. Na primer, od zaokreta u politici Fed-a, te je strah od većih kamata oborio u petak cenu akcija Koka-kole za više od dva odsto odnosno vrednost same kompanije za oko pet milijardi evra. Jasno je, o ovom događaju nije se raspredalo naširoko jer je u pitanju obična ekonomska zakonitost, toliko jednostavna i prosta, ali lišena svake mitomanije u sebi.
(prvobitno objavljeno u časopisu NIN)